Očekávaný standart

17. ledna 2016 v 12:37 | Kiara |  Téma týdne

Říká se, že žijeme ve svobodné zemi. Můžeme si dělat téměř co chceme, rozhodovat se podle své vůle, co chceme v životě dosáhnout, vycestovat kamkoli chceme. Ale pokud se více zamyslíme, je to tak? Věříme této představě svobodně, nebo si to myslet chceme? Opravdu žijeme svobodně? Bez nátlaku okolí?


Jistě že ne. A nemluvím teď o vládě, v politice se téměř nevyznám. Mluvím o situacích, ve kterých se nacházíme všichni. V některých každý den, u jiných obtýden, jindy zase jednou za rok. Stále nevíte, o čem mluvím?

Silvestr. Lidé si představí petardy, ohňostroje, alkohol a partu přátel, mnohdy i cizích lidí. A někteří si jej ani nepamatují. Pak jsou tu ale tací, kteří raději budou sami doma, podívají se na nějaký film dle svého vkusu, jdou spát ještě před půlnocí, popřípadě si dají sklenku vína na oslavu.
Tihle lidé jsou podle společnosti asociální, nedokáží se bavit, pořád sedí doma místo strávení času s lidmi. A já se ptám, co je špatného na tom být na Nový rok doma? Kdo kdy stanovil, že se zrovna v tento den každý musí opít do němoty? Proč by někdo neměl trávit čas, svůj čas, u filmu?


Vánoce. Původně křesťanský svátek, který se natolik proslavil po celém světě, že jej slaví i ateisté. Teď už však neslouží k oslavě narození Krista, ale pro co největší zisk obchodníků. Pro materiální radost dětí. Pro to, aby se celá rodina konečně sešla pohromadě, protože si na své "milované blízké" nejsou schopni najít čas za zbylých 364 dní.
A ti, co se rozhodli tento svátek neslavit, ať už z jakéhokoli důvodu, jsou přece divní. Nemají nikoho blízkého, s kterým by se sešli. Jinak by je přece slavili, ne?

Víkend strávený doma. Nejlépe sám, u filmů, seriálů, knih či různých kreativních čiností, sportů a kdo ví čeho ještě. To jako bez žádné párty? Bez přátel? Bez alkoholu? Ten člověk se snad neumí bavit! Raději je sám doma, než aby vyrazil ven. Introvert. Geek. Závislák na počítači. Šprt. Slušňáček.


Společenské šaty. Jde se na ples, tak přece žena musí mít šaty a muž oblek. Proč? Prostě se to tak dělá! Je jedno, že jim jiné oblečení taky moc sluší, dokonce v něm můžou vypadat i elegantně, na tento druh večírku se přece nehodí. Jsou tu jisté normy, podle kterých se musíme řídit. Takže buď si kup šaty/oblek, nebo na ples nelez, protože tohle je něco jiného jak večírky u přátel. V čem? No... Prostě jsou jiné!

Přestože si sami myslíme, že jednáme podle své vůle, většinou si to jen nalháváme. Vybočovat z řady totiž znamená být jiný. A ne všichni tuto skutečnost dokáží unést. Okolí od nás očekává nějaké jednání a je jednodušší se jim podřídit, než jednat podle sebe.
Lidé, kteří nejednají jako ostatní, jsou považováni za zvláštní, výjimky, tvrdohlavé jedince, kteří chtějí být něčím originální. Ti, kteří se nějakým způsobem lišili, byli vždy ti, kterými byla společnost buď pohoršená, nebo posedlá. Záleželo na tom, jaký byl zrovna trend.

Tolik k té slavné svobodě...

 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Elis Elis | Web | 17. ledna 2016 v 14:20 | Reagovat

Já s tebou se vším až na ty společenské šaty. Bohužel na tohle jsem tvrdá. Myslím, že nějaká etika by měla být dodržována, ono vidět na plesech ty sexy krátký šatičky s odhalenými rameny podle mě není vhodné, tak jako co kolikrát vidím na ústních zkouškách, absolutní nezájem o kultivované oblečení. Jinak samozřejmě společenské šaty na ples proč ne, nějaké taky můžou vypadat dobře.

2 Elis Elis | Web | 17. ledna 2016 v 14:21 | Reagovat

*společenské kalhoty, pardon

3 Kiara Kiara | E-mail | Web | 17. ledna 2016 v 14:25 | Reagovat

[1]: Já nikdy nebyla zastáncem módy a oblečení. Dělím jej jen na to, že někomu něco sluší a něco zase ne. Nijak je nerozděluji na společensky vhodné a nevhodné. Přijde mi to prostě moc povrchní. Čím se určuje, kdy si musím vzít šaty, a kdy je v pořádku obléct si černé rifle a košili? Já mezi plesem a párty nevidím rozdíl.

4 Šíryen Šíryen | E-mail | Web | 17. ledna 2016 v 17:44 | Reagovat

Ano! Ano! Ano, souhlas! =D A je toho mnohem víc =)

5 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 23. ledna 2016 v 22:30 | Reagovat

Etiketa stojí na tom, že to co vybočuje je špatné, s tím musíš počítat.
To se Silvestrem, Vánocemi a víkendem, můžeš hodit za hlavu, ať si každý říká co chce, tobě to má být jedno a dělat si to po svém. Pak už nebudeš mít co řešit.

6 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 3. února 2016 v 13:58 | Reagovat

U toho společenského oblečení sis sama odpověděla.

"Takže buď si kup šaty/oblek, nebo na ples nelez, protože tohle je něco jiného jak večírky u přátel."

Mezi plesem a párty u kamarádů je dost podstatný rozdíl. Ples vždy byl a stále by měl být výjimečným společenským setkáním, a proto je vhodné i výjimečné oblečení. To ovšem nemá nic společného se svobodou, ale se znalostí etikety a vychování. ;-)  :-D

7 Kiara Kiara | E-mail | Web | 3. února 2016 v 14:05 | Reagovat

[6]: Nevím, nevidím rozdíl mezi plesem a párty, Na plese nevidím nic tak úžasného, aby mě to přinutilo si vzít večerní šaty. Možná jediný rozdíl vidím v tom, že nepotkává člověk jen kamarády, ale i cizí lidi (možná proto zvrací na záchodech a ne na podlahu).
Nejde o to, že bych neznala etiketu, spíš ji neuznávám, v tom je rozdíl.

8 Fluttie Fluttie | 3. února 2016 v 14:06 | Reagovat

Hai, souhlasím.
Ale určitě by se našlo i víc důvodů... :D Například hudba, četba, rodinný život... Jop, je toho hodně ^^

9 Kiara Kiara | E-mail | Web | 3. února 2016 v 14:15 | Reagovat

[8]: Určitě je toho hodně, avšak kdybych měla vypsat všechno, článek bych psala ještě teď :D

10 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 3. února 2016 v 14:20 | Reagovat

Já tedy taky souhlasim, ale ne se vším. Nemyslím si, že Vánoce jsou primárně komerční svátek - jde o to, jak si to uděláme. To samé i s plesy nebo třeba divadlem - jsou nějaké normy a jsou nějaké tradice. Proč bychom se jich měli vzdávat? Mortui vivos docent.

Jinak souhlasim s tím, že neustále předsudky mi lezou krkem a vecne škatulkování a umělé vytváření norem tam, kde nejsou potřeba mě vytáčí.

Jinak moc hezky napsáno :))

11 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 3. února 2016 v 14:21 | Reagovat

[7]: Potom je to ale jenom tvůj problém. Pokud tedy většinová společnost s etiketou souhlasí, pro tebe vyvstává jediné řešení. Když se ti to nelíbí, tak tam nechoď. To, že "etiketu neuznáváš" není argument.

Třeba se pletu, ale celé tohle na mě působí jen jako "protest" vůči ostatním. Buď ve formě mladického vzdoru nebo nutnosti se za každou cenu lišit. :-D

12 Kiara Kiara | E-mail | Web | 3. února 2016 v 14:32 | Reagovat

[11]: Nikomu svůj postoj nevnucuji, v něčem jsem stejná jako ostatní. Ale pokud jsem v něčem jiná, nelíbí se mi, že si ostatní myslí, že je to okamžitě špatně. Myslím si, že ten Silvestr je nejlepší příklad. Každý mi říká: "Pokud jsi neměla kam jít, tak jsi měla jít za námi." a vůbec si neuvědomují, že jsem nepila dobrovolně.
U těch plesů; přijde mi, že u takové akce prostě na oblečení nezáleží. Že není potřeba se nějak "vyšňořit". Byla jsem na takové akci jednou a stačilo, na mě to působí prostě moc uměle.
Každopádně děkuji za názor ^^

13 hedd hedd | Web | 3. února 2016 v 14:39 | Reagovat

Máme sice politickou svobodu, ale jinak svobodní nejsme. Jsme svázaní, sevření a nedaří s enám provazy rozřezat a vystoupit.

14 Jana Jana | E-mail | Web | 3. února 2016 v 14:47 | Reagovat

Krom plesů s Tebou souhlasím :)

15 Steeve X Steeve X | E-mail | Web | 3. února 2016 v 15:40 | Reagovat

No... tak myslím, že nikdo ti nebrání chodit na ples v pyžamu (no možná by tě vyhodili, protože je to neslušný), po ulici běhat ve spodním prádle, jíst rohlík z prostředka a spát s polštářem pod nohama. Silně pochybuji, že je to civilizace, kdo ti v takových úkonech brání. Spíš to bude "civilizovanost".

Máš téměř absolutní svobodu. Tvá svoboda končí tam, kde začíná svoboda ostatních lidí. V zájmu soužití existují psaná i nepsaná pravidla. Řád je ve všem, není to nic nepřirozeného. Zvyky a zákony jsou taky dvě odlišné věci. Hlavně na svobodu, kterou máš, nezanevři.

16 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 3. února 2016 v 15:54 | Reagovat

A nemyslíš si, že je problém jenom v tvojí hlavě? Když tě někdo do něčeho nutí, tak se tomu přece nepodvoluj. Tim pádem tě kdokoliv přestane nutit. Nechápu tohle divnouvažování a naříkání...

17 Kiara Kiara | E-mail | Web | 3. února 2016 v 16:16 | Reagovat

[14]: Ani jsem nečekala, že by se mnou někdo s těmi plesy souhlasil, takže chápu ^^

[15]: Nemyslela jsem pyžamo, ale třeba hezké, slušivé oblečení, a ne přímo večerní róbu. Článkem jsem spíš chtěla poukázat na to, že pokud se někde výjimky tolerují, přestože jsou taky v tom přirozeném řádu, proč se setkávám s nepochopením třeba právě v těchto oblastech, které jsem vypsala?
Díky za názor :)

[16]: Nemyslím si, že naříkám, měla jsem potřebu se vyjádřit. To je taky jeden z mnoha důvodů, proč jsem si blog založila.
Díky za názor ^^

18 green-bitch green-bitch | E-mail | Web | 3. února 2016 v 16:20 | Reagovat

Se vším souhlasím, až na ten ples.
Ples prostě byl, je a vždycky bude společenská událost. Alespoň pro mě to vždycky bude Událost s velkým U.
Sama kvetu z holek, co na ples přijdou v mini šatičkách, že jim div nekouká půlka zadku...
Když na plese nevidíš nic úžasného, tak tam přece nemusíš být, takže ani na sebe nemusíš soukat žádné společenské šaty ;)

19 faun faun | E-mail | Web | 3. února 2016 v 16:25 | Reagovat

Chápu, že v jisté etapě života je důležité, co si kdo o kom myslí a patří k této disciplíně i hodnocení na základě trávení volného času. Naštěstí po překročení do dalších období je to už vnímáno bez větších emocí a je už, pro introverty a milovníky vlastního tempa a klidu, celkem jednodušší vysvětlovat, že "to dělám raději jinak a taky to není špatně".

Jo, ohledně Silvestra a Vánoc (které ale bývaly jako původní Saturnálie pohanské) to je složitější asi pořád, ale asi je jen otázka času, kdy se spíš změní něco v tobě. A to myslím jen to, že se přestaneš trápit tím, co si myslí jiní o tvém žití života. Je totiž mnohem šetrnější nezkoušet měnit něco- někoho, co změnit nejde, ale spíše se vnitřně přizpůsobit situacím tak, aby tě to netrápilo. Mluvím stále o těch aktivitách. Co se etikety a plesů týče, viděla jsem na ples přijít i vkusně a slavnostně oblečené dámy ve společenských kalhotách (žádné důchodky nebo kancelářský kostýmek) a halence se šperkem a vyčesanými vlasy, jednalo se spíše o dámy věkové kategorie 50+ a rozhodně i tak vypadaly dobře. Až mi bude tolik (nebo se na tolik budu cítit), taky si budu brát kalhoty, do té doby si ale budu raději užívat šaty, dokud na to mám nohy a cítím to více jako slavnost. :-)

20 Kiara Kiara | E-mail | Web | 3. února 2016 v 16:25 | Reagovat

[18]: Jak jsem psala, i bez večerní róby může žena vypadat hezky a nepohoršovat okolí, takže o mini-šatech rozhodně nemluvím :) Na plesu jsem byla jednou, od té doby na ně nechodím, takže to není tak, že bych si na něco stěžovala, přestože bych danou věc praktikovala. Oblečení pro mě nikdy nebylo nijak důležité, možná proto mám takový tento rozdílný pohled na věc.
Díky za názor :)

21 Illumináti Illumináti | Web | 3. února 2016 v 16:28 | Reagovat

such standarty
                                         wow
                          much lidi
                         so tumblr
          very agresivita
                          8-)  8-)  8-)  8-)  8-)  8-)

22 Kiara Kiara | E-mail | Web | 3. února 2016 v 16:30 | Reagovat

[19]: Naštěstí mi na tom, co si o mně myslí ostatní, nezáleží tolik, abych se nějak měnila nebo přetvařovala, spíš mě iritují jejich věčné poznámky :)
Díky za názor ^^

23 ANNihilation ANNihilation | Web | 3. února 2016 v 16:35 | Reagovat

Tradice se tomu myslím říká. A taky myslím, že si nikdo nesedne na prdel, když je dodržovat nebudeš. Volbu máš. Znám lidi, co neslaví Silvestr, Vánoce a o víkendu se asociálně válí u knihy (třeba já to dělám). U etikety to taky není tak drsné jako dřív taky není. Ale asi nepůjdeš do divadla v plavkách, ne?
P.S.: Prezidentská vlajka - standarta, očekávané kritérium - standard.

24 ANNihilation ANNihilation | Web | 3. února 2016 v 16:36 | Reagovat

[23]: * U etikety to taky není tak drsné jako dřív. Tečka, žádné nesmyslné pokračování. :D

25 Kiara Kiara | E-mail | Web | 3. února 2016 v 16:42 | Reagovat

[24]: Překvapuje mě, že je tolik lidí, co moje smýšlení nepřekvapuje, a přitom snad všichni, které znám, si stále myslí, že jsem snad nejdivnější člověk na světě... :D Asi se stýkám s moc konzervativními lidmi.
Díky za názor ^^

26 Heaven Heaven | Web | 3. února 2016 v 17:39 | Reagovat

Plesy zkrátka mají nějaký dress-code a jak už bylo řečeno přede mnou, pokud opravdu nejsi ochotna se tomu přizpůsobit, neměla by jsi tam raději chodit. Ačkoliv mi nepřipadá, že by pravidla byla extra přísná, přeci jenom jestli si vezmeš krátké nebo dlouhé šaty, to už není taková tragédie, ale vzít si rifle... Ty pravidla vymyslel někdo proto, aby se prvotně dodržovala, ne aby tě naštval. Tak je to i v dalších věcech. Buď se podřídíš pravidlům nebo odejdeš. A myslím, že svobodu rozhodnutí stále máš.

27 Milli Milli | 3. února 2016 v 19:00 | Reagovat

Zcela naprosto a upřímně ve všem souhlasím.
Zejména se Silvestrem (dementní svátek) + a víkendy.

V tom posledním obrázku... se skrývá děsivá pravda.

28 Katuš Katuš | Web | 3. února 2016 v 19:32 | Reagovat

Schválně jsem se podívala na tvůj věk, protože jsem se chtěla ujistit, v jaké myšlenkové sféře se pohybuješ, a upřímně mě zarazilo, jak si může někdo stejně starý jako já, ještě pokládat takovéhle otázky?

Víš, když se vyjádřím k těm plesům, tak se tě zeptám: "Proč si nemůžu na rockový fesťák vzít róbu?". Ples je jednoduše řečeno událost, která se neděje každý den a jen mezi námi, když tančíš valčík, co vypadá při TANCI (Speciálně to zdůrazňuji) líp? Džíny nebo sukně? Sako nebo bunda? I pro mě, a to jsem zarputilým zastáncem šortek a džín a sukni si na sebe nevezmu, ani kdybych dávala v šanc svůj život, je hezké, když si na ples jednou za čas obleču róbu.

Co se těch svátků týče, je to zvyk. A taky znám velkou spoustu lidí, kteří je neslaví. A ty víkendy? Každý je tráví jinak.

Víš, podle mého brečíš na špatném hrobě. U nás, tím myslím v naší zemi, aniž bychom si toho všimli, je velice tolerantní společnost. Proč si to myslím? Od té doby, co studuji japonštinu, tak to vidím.

Jestli se chceš dostat někam, kde jsi považována za pošuka, jeď do Ameriky. Tam si na takovéhle blbůstky potrpí, ale u nás si nikdo z tvého postoje na zadek nesedne, protože je tu spousta lidí jako ty.

A jenom jeden příklad ze života. Kamarádka vypadá jak jeden z Picassových obrazů. Doslova. Je potetovaná, ale POTETOVANÁ snad všude. Je tvrdá punkerka, nosila číro a teď běhá po městě v rozkošných šatičkách a vlnkou na hlavě a taky jí nikdo v životě nic neřekl.

Takže z mého úhlu pohledu si myslím, že máme celkově všichni svobody dost. Jen s ní musíme pracovat.

Teď zase zním děsně dospěle a uvědoměle, což upřímně nemám ráda, protože patřím mezi skupinu praštěných lidí, ale na druhou stranu vím, že můj život, moje filosofie a nikdo s tím nehne. Co na tom, že čas od času se ode mně očekává dodržování určitého společenského kodexu, když přijde na věci, které jsou dokonce i historicky spjaty s naší kulturou? Hlava mi neupadne a život mi to neovlivní.

Že si hlavu zatěžkáváš blbostma, nechám na tobě. Možná si tím chtěla říct něco hlubokomyslného, ale z mého pohledu jenom žádáš o trochu té pozornosti a porozumění.

Máš hezký blog, hezké zájmy, tak se soustřeď na ně.

29 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 3. února 2016 v 19:43 | Reagovat

Na společenský šaty jsem pes, protože nevhodný šaty degradujou ples na úrovni na buranskej candrbál. A jestli ti vadí, že nesplňuješ nějaký očekávaný standart společnosti, tak ho asi splňovat chceš. Já nic splňovat nechci, proto mi tohle žíly absolutně netrhá, ani jsem si nevšimla, že by moje okolí nějak soudilo moje odlišnosti.

30 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 3. února 2016 v 20:10 | Reagovat

Nesouhlasím s tebou. Neukazuješ tu názor společnosti, ale tvůj vlastní. Svoje tvrzení nemáš ničím podložené.

31 Connor Heath Connor Heath | Web | 3. února 2016 v 20:50 | Reagovat

V podstatě nesouhlasím s většinou věcí, které jsi tady vyjmenovala a nebudu tady předkládat všechny důvody proč. Ale naprosto chápu, jaké svoje pocity jsi tím chtěla vyjádřit a co si tím chtěla říct. Tvůj věk sice neznám, ale řekl bych, že každý si tím dřív nebo později projde (a nejde o pubertu nebo podobné záležitosti, je to prostě vývoj).

32 Kiara Kiara | E-mail | Web | 3. února 2016 v 22:02 | Reagovat

[28]: Nechci být považována za pošuka, spíš nechci, aby si o mně lidé mysleli věci, které nejsou pravda, na základě toho, že dělám něco jinak (nejdu pít na Silvestr = nemám přátele např.)
Mně nikdy na oblečení nijak nesešlo, nemám ráda společenské akce (proto na ně nechodím), máš však pravdu, že valčík by vypadal zvláštně, kdyby jej někdo tancoval v riflích. Ale tak, proč ne :)
Díky za názor ^^

[29]: Znovu se opakuji, vadí mi, že si o mně lidé myslí, že když něco nedělám jako ostatní, nemám přátele nebo jsem závislá na počítači. Ne, že by mi vadilo, že nesdílím jejich zájmy :) Zřejmě máme kolem sebe jiné lidi ^^

[30]: Pravda, neukazuju názor společnosti. Sdílím zkušenosti ze svého osobního života a svůj pohled na věc :)

[31]: Je mi devatenáct, takže bych řekla, že jsem právě ve věku, kdy si utvářím takové ty "dospělejší" názory. Jsem ráda za tvůj komentář, protože ne každý, kdo s něčím nesouhlasí, dokáže danou věc zároveň i pochopit ^^
Díky za názor :)

33 Effie Effie | 4. února 2016 v 3:57 | Reagovat

Krásně napsané, čteš mi přímo z duše.. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama